maandag 4 juli 2011

Querido jaarboek

De flesjes van moeder


Op een rij stonden ze

voor de spiegel, om

naar te kijken alleen.


Op een dag dronk

ik ze allemaal leeg

zoet en spannend .


De dokter in het ziekenhuis

zei dat ik geluk had

dat ze bijna leeg waren.


==


Zwemles


Vanmorgen in het zwembad allemaal garnalen

met hun kleine lijfjes, kopjes boven water

zwommen ze bijna rechtstandig, zoals zeepaardjes.


Ik zag ze onder water door mijn duikbril

mager, bijna doorzichtig, in scholen voor mij uit.


Later hadden ze kleren aan en ze zwommen

moeizaam op bevel van de badmeester

klommen op de kant, stroopten de vellen af

en sprongen achter elkaar weer het water in.


De man was wel vriendelijk, maar toch

galmde zijn zware stem over het water.


===

Opruimdienst

Ene hand in zijn zak
speelt de andere met een papiertje
lange stok met grijpertje.

Papiertje laat zich niet pakken.
Hij heeft alle tijd
in zijn oranje jas
om het verkeer te waarschuwen.

Papiertje heeft pret.

==

Kinderen in de winter

Alle vragen over taal staan te dringen in de sneeuw
als kinderen leren lezen, binnen in de warmte.
Trots roepen zij: 'Jong geleerd, oud gelezen!'
'Wat zeg je? Wil je in het bos boeken ontdekken?'

Luister naar de meesterverteller, zoek de schat
onder de sneeuw, op weg met de anderen.
Zet je handschrift in de sneeuw en schrijf
op de maat van de vallende vlokken.

Zo veel? Ja, zo veel. Zie hoe het sneeuwt
op de computer, tussen zon en maan
dwarrelen de woorden. Vang ze maar
en maak je eigen sneeuwman, -vrouw.

Alles valt op zijn plaats in het sneeuwen, lezen.

=

Tekenen


Ik was Onfim, zeven jaar.

Achthonderd jaar geleden

tekende ik op berkenschors

hoe ik te paard mijn speer wierp

naar een vijand, ik tekende

wat ik wilde worden en

waar ik bang voor was:

een vuurspuwende draak.


Ik tekende handen als harken

hoofden met grote ogen.

Ik wist niet dat mijn achter-

achter-, achter-, achter-

kleinkinderen het net zo zouden doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten